
Skydd och Säkerhet överst på agendan
För att stärka kunskap och medvetenhet kring skydd och säkerhet, vilket är särskilt viktigt i hamnar där kraven är höga, har Vänerhamn genomfört en i utbildning i hamn- och sjöfartsskydd tillsammans med Securitas. Utbildningen är utformad för att ge personalen trygghet och handlingskraft och omfattade bland annat:
- Genomgång av gällande regelverk och skyddsplaner
- Praktiska övningar i kontroll av personer, gods och fordon
- Rutiner för hot- och våldssituationer samt krishantering
Hamn- och sjöfartsskyddet är en central del av säkerhetsarbetet i en hamn. Skyddet regleras genom internationella och nationella regelverk, bland annat ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) som infördes efter 11 september-attackerna. I Sverige styrs detta bland annat av Lag (2004:487) om sjöfartsskydd och Lag (2006:1209) om hamnskydd, samt Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2022:21).
Syftet är att förebygga avsiktliga olagliga handlingar som terrorism, sabotage och andra hot mot hamnanläggningar och fartyg. För hamnarna i Vänern – där Vänerhamn AB driver de flesta anläggningar – innebär detta till exempel:
- Skyddsområden med inpasseringskontroll
- ID-kontroller och fordonsvisitation vid in- och utpassering
- Kameraövervakning och fotoförbud inom skyddsområden
- Rutiner för att hantera hot, våld och säkerhetsincidenter
Vänern är Sveriges största insjö och en viktig transportled med cirka 700 lastfartyg per år och runt 2 miljoner ton gods. Därför är ett robust skyddssystem avgörande för både regionalt näringsliv och nationell infrastruktur.
Bild 1: Helén Johansson, Kvalitet, Miljö, Säkerhet & Hamnskydd Vänerhamn AB och Johan Ohlsson-Malm, Securitas
Bild 2: Vänerhamns medarbetare från vänster: Pär Hallerstedt, Martin Lindskog, Magnus Eriksson
Bild 3: Vänerhamns medarbetare från vänster: Gunilla Rinstad Lefebvre, Tobias Häggfalk, Patrik Steen, Torkel Äntlig


